Dovolená na Skiathos s dětmi? Všema deseti!

Malý cestopis o naší týdenní dovolené na malém řeckém ostrově Skiathos, který jsem podnikla s mými malými chlapečky (2 a 4 roky) a spolu s kamarádkou a její dcerou (2 roky). Ve článku se dozvíš, proč je právě Skiathos perfektní destinací pro dovolenku i s těmi nejmenšími, co všechno jsme viděli a zažili a kolik nás to stálo.

Kde leží Skiathos?

Skiathos je opravdu maličký ostrov, má zhruba 12 km na délku a 6 km na šířku. Leží v Egejském moři kousek od řecké pevniny, je vcelku hornatý a zazeleněný. I takto malý ostrov má ale mezinárodní letiště a z Prahy a Vídně jsem lítá i nízkonákladovka Ryanair (a tou jsme sem dorazili i my).

Jaká je v tom výhoda? Vše je tady opravdu blízko. Žádné dvouhodinové přejezdy z letiště na ubytování – na nejvzdálenější část ostrova od letiště to bude okolo 25min. A pozor, letadla sem stále létají docela málo, povrch je opravdu hornatý a letiště je „schované“ – a tak ani my, bydlíc zhruba 15min z letiště, jsme žádný hluk vůbec nepostřehli. Z našich končin je délka letu necelé 2 hodiny.

Skvělé je i to, že díky malým vzdálenostem jsme se nebály i s tak malými dětmi plánovat výlety. Dva půldenní a jeden celodenní, vše velmi spolehlivou MHD – ale to předbíhám 🙂

Pokud Ti cestování s dětmi nahání hrůzu, mrkni sem.

Doprava po ostrově Skiathos v klidu autobusem

Jak už jsem psala výše – jezdí tu autobusy MHD a jsou super spolehlivé. Některé nízké, některé klasické karosy – ale není se čeho bát ani s kočárkem. Vždy jezdí řidič + jízdenkář a v případě „bariérových“ autobusů vždy ochotně vystoupí, s kočárkem pomohou nebo uloží nesložený do zavazadlového prostoru 😀

Cena za jednu jízdu, jakkoli dlouhou, je 2 eura. (Jediná výjimka je cesta na letiště, to jsou 3 eura).

Centrála autobusů je v přístavu v hlavním městě Skiathos, je tu i info kiosek a je možné se na cokoli zeptat. Odtud vyjíždí 4 linky, více info zde u nich na webu, ve zkratce:

Je to minitrasa z/na letiště, minitrasa na významný horský klášter Evangelistria, méně frekventovaná trasa na severní stranu ostrova a nejvíce frekventovaná trasa podél celého jižního pobřeží spojující Skiathos přístav a nejzápadnější město Koukounaries.

Tuto trasu jsme jezdily i my, několikrát. Zastávky jsou trefně a jednoduše očíslované 1-24, jsou vždy na znamení, autobusy jezdí co 12min – takže jsme ani nehledaly nějaké odjezdy a prostě přišly na zastávku a bus za chvíli jel. Zajímavé je, že zastávky jsou vždy jen na jedné straně silnice, ale místo „platí“ pro oba směry a busy zde normálně zastavují.

Autobusem si bohatě vystačíte po celou dobu pobytu. Auto opravdu není nutné – ale je samozřejmě možné – pro ty, kteří chtějí absolutní nezávislost nebo objevovat vnitrozemní scenérie nebo nějaké busem nedostupné pláže. Autobus po vlastní zkušenosti opravdu doporučím i rodinám s malými dětmi. Vyzkoušeli jsme a celý týden úplně v pohodě jezdili tímto způsobem.

Dost lidí tu jinak jezdí i na skůtrech (místní bez helmy) nebo čtyřkolkách. Jezdí tu normálně i taxíky.

Jediné, co bych Skiathu vytkla stran dopravy je absolutní absence chodníků. Nejsou snad NIKDE. Chodí se prostě po straně silnice. Na druhou stranu – nezažili jsme žádné nebezpeční situace, prostě jsou tu tak zvyklí.

Ubytování na Skiathu okolo hlavní silnice

To naše jsme našly klasicky na booking.com a jsou to tyto Studios Villa Eleni, byly jsme tu moc spokojené, ale možností je opravdu dost.

Pro plážový pobyt s dětmi pro nás bylo rozhodující, aby ubytování mělo vlastní kuchyňku a co nejkratší dochozí vzdálenost k písečné pláži (u nás krásných 200m). Pozor – na Skiathu jsou pláže zejména písečné, ale i kamenité (např. Xanemos).

Nejvíce ubytování se nachází právě na jižním pobřeží, podél hlavní (autobusové) silnice – to je za mě opravdu výhodná poloha právě kvůli dostupnosti levného a spolehlivého autobusu. Doprava na silnici vždy okolo 22-23 hodiny výrazně utichla.

My tu taky bydleli, opravdu u silnice, nicméně docela vysoko ve svahu „nad ní“, což byl každodenní fitness kardio trénink na vytlačení kočárku do apartmánu, ale působilo to taky výrazně protihlukově. Pro lehké spáče bych zvolila nejspíš trochu dále od silnice, nicméně jeli jsme last-minute a my byly rády za to, co jsme našly, poměr cena výkon byl super.

„naše“ pláž Paralia Agia Paraskevi

Zhodnotily jsme ji jako nejlepší z těch, které jsme viděly. Všechny pláže východněji, blíž k hlavnímu městu byly mnohem blíž k silnici – to jsme vypozorovaly cestami autobusem, kdy jsme z něj na pláž přímo viděly. A na ty západněji chodilo zase mnohem více lidí.

Tato pláž je od silnice oddělená širokou zelení a místo pro placené slunečníky a místo pro vlastní deky bylo 50:50 – ve prospěch vlastních dek to bylo daleko více než na jiných plážích. V půlce června měla pláž opravdu komorní složení, nicméně i tak tu byl jeden plážový bar otevřený.

Vstup do vody pozvolný, krásný písek. Za nás přesně to, co jsme si s malými dětmi mohly přát. Jaká byla voda? No, osvěžující. Jako nebylo to teplý kafe, ale třeba mně to vůbec nevadí, a 2 ze 3 našich dětí taky ne (ten třetí ale nechodí do vody vůbec a je jedno, jakou má teplotu :D) a já jsem zvyklá koupat se v řece, nic mě nepřekvapilo. Na mapě zde.

Zajímavosti ostrova Skiathos a naše výlety s dětmi

hlavní město Skiathos

Jedno zamračenější odpoledne jsme vyrazili projít uličky Skiathu. Centrum je opravdu maličké, z jedné na druhou stranu má něco málo přes 750m, taverny a obchůdky. Blíže k večeru se centrum zaplnilo lidmi, my se navečeřeli v náhodně vybrané taverně, prošli se po nábřeží / přístavišti a jeli s dětmi na spánek domů. Příjemná procházka.

klášter Evangelistria

Nejvýznamnější klášter celých Sporad, kde byla navržena a poprvé ušita řecká vlajka. Dopolední výlet, z přístavu sem pravidelně jezdí minibus (kvůli šířce silnice a převýšení, velký autobus by to spíš nedal), ceste trvá 15 min a je to vlastně jedno velké stoupání nahoru do hor. (Hor, no, nejvyšší vrchol má kolem 400 mnm :))

Fakt krásný! Je tu možnost mrknout na muzeum (2eura, nebyli jsme), a v podstatě projít si tento malý komplex je tak na půl hodinky maximálně. Suvenýr shop included. Nad klášterem je hezká kavárna. Recenze byly takové rozporuplné, ale pro nás na rychlý kafíček bylo vše fajn.

Doporučuju návštěvu co nejdřív dopoledne, kdy je tady nejmíň lidí. Odpo už jsme se váleli zas na pláži.

pláž Troulos – busem

Jedno dopoledne jsme se vydali na „sousední“ pláž, 5 zastávek autobusem od nás. Pláž byla také písčitá, ale bylo tu MNOHEM více lidí a mnohem méně místa pro návštěvníky s vlastní dekou. Písek byl hrubší. Jako fajn, ale naše byla lepší.

pláž Koukounaries – busem

Nejznámější a největší pláž celého ostrova. Měli jsme sem v plánu jet, nicméně jsme to nakonec vzdali, s vidinou toho, že na naší pláži jsme byli opravdu spokojení a tady se dala očekávat opět pouze větší masa lidí, jinak vše stejné. Opět písčitá, se třemi bary.

pláž Lalaria – lodí

Toto je ta pláž ze všech průvodců a fotek „perel Skiathu“, panenská kamenitá pláž a kamenným obloukem v moři, pod kterým lze plavat. Problém je v tom, že je přístupná pouze z vody – tedy je potřeba si zaplatit výlet lodí. Tyto výlety jsou hojně nabízené v přístavišti ve Skiathu, stačí si jen ukázat prstem. Našly jsme jen celodenní výlety 10-17h s tím, že se objedou ještě další dvě „pláže pouze z vody“. Cena namátkou vybrané lodi byla 35eur/ dospělý, děti do 5 let zdarma, 5-12 let 25 eur.

Tento výlet jsme nakonec zavrhly s tím, že jsme si nebyly jisté, nakolik by naše malé děti zvládly celý den na malé lodi a ještě s tím, že nikde nelze koupit nic k jídlu ani pití. Děti ale lodičkou jet chtěly tak jsme to pojaly velkolepěji a vyrazili jeden den trajektem na sousední Skopelos.

Skopelos – sousední ostrov trajektem

Říkala jsem si, jestli není zbytečné jezdit v podstatě na obdobný ostrov hned vedle, když nemáme „pořádně projetý“ ani ten náš, ale zpětně to hodnotím jako nejlepší rozhodnutí! Zážitek z trajektu byl pro děti parádní a Skopelos nás příjemně překvapil.

Trajekty – TAM jsme jeli trajektem Sporades Star, který jel cca 55 min a byl boží. Prostě taková luxusní plavba, dětský koutek, předražený bar :D, krásné výhledy z horní paluby, kde jsme se s kamarádkou vystřídaly a děti nechaly jen uvnitř u okýnka v prostorné dolní palubě. Jízdenka stála 14 eur za dospělého, děti do 5 let zdarma, bez místenek, možnost volného pohybu. Odjezd 10:00.

Cestu ZPĚT jsme absolvovali trajektem Superrunner Jet, který jel 30 min, podprůměrné. Původně jsme chtěly obě cesty tímto rychlíkem, ale cesta pomalejším trajektem jiné firmy byla rozhodně lepší, zábavnější, prostornější. Tady měl každý svou místenku, loď byla v podstatě jako letadlo s minimem prostoru okolo a nutností prostě sedět na zadku. Bez možnosti vylézt ven, okýnka děsně zašpiněný, nešlo nic vidět, zážitek z plavby nula. Jízdenka supereconomy s včasnou koupí (kupovaly jsme ve čtvrtek na neděli) za 10,5 eura/dospělý, jinak cena stejná jako trajekt výše. Odjezd 16:10.

Jízdenky na trajekt kupovat v hlavní oficiální kanceláři tady ve Skiathu, přímo naproti odjezdu trajektů.

Skopelos mnohem malebnější a pomalejší než Skiathos. Mnohem víc obchůdků se zajímavým řeckým zbožím (ne typické suvenýry, spíš slowfashion a slowhandmade). Hlavní město s přístavem leží i tak dost v kopci, procházet s kočárkem místy náročnější, ale ne nemožné. Zdálo se nám to tu hezčí, než na Skiathu. (Je to taky ten ostrov, kde se natáčel film Mamma Mia!, proto jsem byla stran turistických pastí trochu skeptická, ale tím, že sem nic přímo nelétá, to vůbec nebylo tak hrozný).

Narazili jsme na božské rodinné bistro s typickou nabídkou Azan – toto máme navařeno a ty si vyber – nejlepší jídlo z celé dovolené!

Kostely jsme vzdaly skrze schody. Původně jsme měli v plánu odpo strávit na pláži na městem, ale cesta byla rovněž přes kopec (to nám prostě z mapy nedošlo, že s kočárama nedáme), tak jsme zůstaly jen ve městě. Za mě to pak znamenalo, že by v pohodě šlo odjet zpátky domů už ve 14h (to jel zpět ten super trajekt, co nás bavil), ale tak sedli jsme si ještě na kafe a zmrzku a poslední hodinu do odjezdu strávili na dětském hřišti naproti přístavu.

jídlo s dětmi na dovolené

Bydleli jsme v apartmánu bez stravy a tak bylo potřeba řešit jídlo, hlavně kvůli dětem. Moji kluci jsou zvyklí na vcelku monotónní snídaně – dovezla jsem instantní jáhlovou kaši, kterou jí nejmladší s rozmačkaným banánem a arašídovým máslem (dokoupeno na místě), starší měl lupínky s mlékem (oboje koupeno na místě). Sobě dvě vejce na pánvi a kamarádka s malou se přidaly do našeho snídaňového rytmu.

K obědu byly vždy různé těstoviny s obměnami červených omáček sypané parmazánem + zelenina, my jsme si s kamarádkou udělaly občas salát, občas se přidaly k dětem. Není to nejúžasnější gastronomie nebo nejvýživnější varianta, ale děti to vždy s chutí snědly, neprotestovaly nikdy a jeden týden v kuse se to fakt v pohodě dá :))

Přes den byl jinak neomezený přísun ovoce a zeleniny, jedna zmrzka, sem tam sušenky. Na večeře jsme chodili do okolních taveren. Tady mě fascinovalo, že všechny měly hodnocení 4+, ale byly prostě normální, nijak zvlášť nenadchlo, ale ani neurazilo – na výjimky. Kombinovali jsme vždy tzatziky, kuřecí souvlaki, hranolky, krevety, mousaku, jednou jsme na přání dětí objednaly pizzu, ale zdaleka to nebylo to, co si všichni představovali – nečekaně 😀 Vyloženě doporučit stran výborného jídla u nás v městečku můžu restauraci Mesostrato.

Jak jsme zvládaly restauraci s dětmi? No co Vám budu, občas to byla divočina. Někdy se člověk může snažit jak chce, ale děti jsou pořád jen dětmi a ty jsou živé, hlučné a veselé. Ale musím říct, že třeba pro mě je to jednodušší jít do restaurace v zahraničí, než v Česku. Jaké mám tipy? Nechodit do úplně hogo fogo podniků, chodit jindy než ve špičce (my chodili na večeři dřív, než většina turistů) a dbát na to, aby se děti nepletly pod nohy personálu nebo jiným hostům.

počasí na Skiathu v červnu?

Byla jsem zvědavá na počasí, přece jen je ostrov z pohledu celého Řecka spíše na severu, ale bylo to naprosto ideální! Předpověď v mobilu mi ukazovala teploty okolo 22 stupňů (méně než v ČR tou dobou), což mě trochu znervózňovalo, ale ukázalo se, že pocitově se to rovnalo příjemným 28-30 stupňům.

Pro děti ideál! Žádné parno k chcípnutí, ale příjemné teplé, hřejivé prostředí. Dalo se normálně fungovat. Dva dny z celého týdne byly vyloženě víc zamračenější, jeden jsme využili k výletu, druhý byl odjezdový.

Teplota moře v červnu okolo 21-23 stupňů – vyhledala jsem si na netu 🙂 Neřekla bych studená, jak už jsem psala, spíš příjemně osvěžující. Děti byly absolutně spokojené a nejraději stále ve vodě.

Červen je taky stran turistů naprosto pohodový, z 90% zde byli britští a němečtí důchodci, ale stále velmi málo lidí.

turistou na dovolené v Řecku

Řecko je země, kterou mám na dovolenky moc ráda. Řekové jsou milí, nápomocní, komunikativní a k dětem a rodinám extrémně přívětiví. Jídlo není nijak extra vzdálené tomu našemu a i vybíravá dítka si tu přijdou na své, služby jsou úplně v pohodě, země je to bezpečná.

Prostředí je samozřejmě lehce odlišné tomu našemu, ale na to jsem si už u cestování zvykla, každá kultura má prostě své pro a proti. V Řecku je třeba všude tak trochu binec, na můj vkus. Pohozené věci, neupravené prostředí budov (které nejsou pro turisty), plastové cokoli pohozené všude, ale asi vyloženě nic, co by se mě osobně dotýkalo, soustředím se na to pozitivní, ale pro někoho, kdo nikdy v Řecku nebyl, to může být překvapující 🙂

Jediné, co se výrazně liší a na co si vždy znova trochu zvykám, je nepitná voda z kohoutku a házení použitého toaleťáku do koše místo záchoda. 😀

Jestli Tě Řecko, nebo jakákoli jiná přímořská destinace s dětmi láká, ale přemýšlíš, jestli to všichni ve zdraví přežijete, mrkni na můj eBook, který Ti dodá cestovatelské sebevědomí a odvahu. Rozebírám v něm 7 zásadních bodů pro pohodové cestování s dětmi.

jak se dostat levně na Skiathos?

Jezdí sem už i zájezdy, ale já samozřejmě doporučím letenky s nízkonákladovkou na vlastní pěst. Ostrov je malý, bezpečný, se spolehlivou MHD, veškeré služby dostupné na každém kroku, za mě tedy není jediný důvod k obavám.

Léta sem Ryanair v pravidelných linkách letního letového řádu z Vídně i Prahy. Příruční zavazadlo (batoh) zdarma s dětmi stačí, fakt!

Alternativou může být cesta s přestupem v Athénách řeckou leteckou společností Aegean, tady jsou však ceny celoročně vyšší.

kolik nás stála dovolená na Skiathu?

letenky pro mě a moje kluky (od 2 let věku není u Ryanair rozdíl v ceně) tzn. 3 osoby zpáteční Vídeň – Skiathos, tam 3×33,47 a zpět 3×31,90 + 2×8 za místenku pro mě, abych byla u kluků – celkem 212,11 eur tzn. okolo 5090 Kč. Letěli jsme pouze s příručními batohy zdarma.

týdenní parkovné u letiště Vídeň 75 eur za všechny, takže pro nás 37,5 eur tzn. 900 Kč

cestovní pojištění + pojištění storna 1132 Kč

ubytování cca 10 500 Kč

útrata na místě 400 Euro za vše (jídlo, výlety, nákupy, kafíčka, zmrzlinky, víno, mhd) – něco jsme si proměnily předem, něco vybraly na místě, na cesty doporučuju kartu Revolut, psala jsem o ní tady. tzn. okolo 9600 Kč.

sakumprásk pro nás všechny tři 27 222 Kč.

Spokojená žena, máma dvou a maceška dalších dvou. Podporuje a inspiruje ženy k vědomému a radostnému životu a mateřství.

Knihomolka, labužnice a nadšená cestovatelka. Původní profesí architektka, které příchod dětí na svět převrátil život vzhůru nohama.

Autorka eBooků 7 bodů pro pohodové fungování domácnosti a Více času v mateřství pro každodenní život mámy a 7 bodů pro pohodové cestování s dětmi pro smysluplné cestování i s těmi nejmenšími.