Sicílie – dovolená s dětmi mezi místními

Mám pro Tebe další tip na zajímavou dovolenkovou destinaci, kde můžeš strávit hezký čas u moře i poznávání okolí s dětmi. Na konci srpna 2023 jsme strávili týden na úplném západě Sicílie – na předměstí Marsaly. Já spolu s chlapečky (2 a 4 roky) a se svou mamkou a ségrou.

levné letenky na Sicílii a náplň naší dovolené

Jsme netypická skupina a všechny „hotové“ zájezdy byly zbytečné drahé anebo nevyhovovaly našim nárokům. Tak jsme se, skoro jako vždy, rozhodli pro dovolenou po vlastní ose. Sehnaly jsme levné letenky do sicilského Trapani, z Bratislavy, což máme z Brna nejpohodlnější možnou cestou po dálnici za krásnou 1,5h.

Letenky měla na starost mamka, takže aktivně objednala i malé kufry – což se mi zdálo dost zbytečný, protože Skiathos jsme v pohodě zvládli jen s batohy – ale vrátit už se to samozřejmě nedalo. Vzala jsem to sportovně a užila si fakt, že kufry jsou přece jen trochu pohodlnější na přemisťování a že jsem mohla dovézt i nějaké suvenýry v podobě bohaté zásoby těstovin 🙂

S mamkou a ségrou jezdíme na týden na dovču každoročně, za bezdětna to byly vyloženě válecí mořské dovolenky u pěti knih a jezdily jsme autem do Chorvatska, dnes to jsou dovolenky i s malýma klukama a české chalupy jsme poprvé vyměnili za přímořskou oblast letadlem – a bylo to skvělý.

Starší je vyloženě vodní živel a trávil ve vodě 90% času, mladší se zajímal spíš o písek a bábovky a moře vzal na milost po kotníky, max. kolínka. Ale nevadilo to, užívali jsme si společného času i tak. Očekávání od dovolené bylo takové, že jedem hlavně k moři, ale nebráníme se 1-2 výletům po okolí. To se nám povedlo – čti dál.

ubytování a auto na Sicílii

Mamka nám našla tento opravdu perfektní apartmán PŘÍMO u moře. Vždy je to o prioritách – z klasického vybavení chyběla třeba myčka na nádobí a celkově byl nábytek každý pes jiná ves – ale o to nám vůbec nešlo, takže nám to nevadilo.

Byly zde tři ložnice, velký společenský prostor, koupelna a kuchyň, vše čisté a funkční. Dokonce velká oplocená zahrado-terasa a venkovní sprcha na „odpískování“ z pláže. Za nás super. V bookingové ceně nebyla započítaná pobytová taxa, která dělala 3 eura/den/os, s tím bylo potřeba počítat.

Na pláž jsme to měli opravdu 10 kroků. Na další hezkou pláž to bylo 10 min autem. Ano – autem. Bez auta se tu člověk opravdu neobejde. Jakkoli se všude snažíme využívat hlavně MHD, tady to absolutně nebylo reálné.

Auto jsme měli půjčené přímo na letišti od jedné společnosti, jejíž název si už nepamatuju, ale šlo o to, že mamka u nich měla nějakou domluvenou slevu skrz práci, takže jsme nic jiného nevymýšleli. S půjčovnou nebyl jediný problém, dostali jsme zánovní VW T-cross, nacpali jsme se tam všichni (3+2 děti, 4 kufry, 3 batohy, kočárek a dvě autosedačky).

Cesta na ubytování z letiště trvala okolo 30min. Nejbližší obchod byl 3,5km, restaurace 1km. Opakuju – bez auta je to tu nereálné.

TIP – dětské autosedačky jsou přepravované ZDARMA v rámci dětských letenek u nízkonákladovek a trocha toho nepohodlí při tahání se Ti mnohonásobně vrátí na zásadní úspoře peněz oproti půjčení sedaček na místě. Neměli jsme žádné speciální obaly, bohatě nám posloužily 2 + 2 černé igelitové pytle z hobbymarketu a izolepa.

žádní další turisti, prostě mezi místními

Co mě na celé dovolené opravdu překvapilo byl fakt, že jsme za celou dobu nepotkali žádné jiné turisty. Obě námi navštívené pláže byly plné místních. Přikládám to tomu, že jsme bydleli opravdu na dědině (nicméně apartmán byl prostě klasicky přes booking.com), ale my ty zahraniční turisty nepotkávali ani moc na výletech. Potkali jsme italské turisty, to jo, ale cizojazyčně mluvící si prostě nevybavuju.

A dobrá zpráva to může být pro někoho, kdo si není úplně jistý v kramflecích s angličtinou. Tady prostě anglicky nikdo moc nemluví. Takovou lámanou jakž takž někdo něco. I slečna v autopůjčovně vypadala, že automaticky na všechno odpovídá YES 😀 I domácím pomáhala s překladem dcera po telefonu. My si taky občas pomohly překladačem pro změnu do italštiny. Ale zvládli jsme vše od památek, ubytka, letiště až po restauraci.

naše pláže

Přímo u domu jsme měli tuto písčitou pláž. Je to vyloženě otevřené moře a tak se voda chovala přesně podle povětrnostních podmínek. Dopoledne bylo vždy docela klidné, odpoledne a večer tady hodně fučelo a vlny tu byly větší, že i kiteři se objevili. Lidí tady nikdy nebylo moc, samí místní, opravdu velký prostor.

Každopádně byl vstup pozvolný a i v době silnějšího větru se dalo v pohodě koupat. Jediné co, tak slunečník ani stan odpoledne nebylo možné postavit, odletěl by. Poslední den naší dovolené foukal vítr opačným směrem a voda tu byla nejkrásnější a nejklidnější za celou dobu.

Tato druhá pláž je v uzavřeném zálivu a tak je tu moře mnohem klidnější. Sem jsme poprvé jeli, když na té naší u domu bylo hodně medúz – tady jich tou dobou bylo jen pár a koupat se ještě dalo. Celkově byla tato pláž hezčí, klidnější, vstup ještě pozvolnější, ale byla mnohem menší. Bylo tu hodně místních, jeden plážový bar, ale celkově se nám prostě asi líbila víc, než ta naše u domu.

medúzy

Zhruba uprostřed dovči nás navštívily nepříjemné kamošky – medúzy. Jeden den jsme se nemohli koupat vůbec, to nešlo dát ani ty nohy do vody, jak byla plná medúz a dva půldny to bylo takové – max. do pasu a hodně se rozhlížet. Ale pak další den bylo moře naprosto čisté. Přečetli jsme si, že je přinesl silný proud, že se samy přirozeně drží v hloubce. Prostě smůla.

Medúzy jsem na svých dovolených v minulosti potkala zase jen v Itálii, a to v benátské oblasti – Caorle, Lido di Jesolo, Bibione, kam jsme jezdívali s rodiči jako děcka. To mi prostě jen potvrzuje fakt, že s tím člověk okolo té Itálie prostě asi musí tak nějak počítat.

počasí v srpnu

Překvapivě moc příjemné! Domácí říkali, že je na srpen netypicky docela „zima“, teploty se pohybovaly okolo 30 stupňů a nám to přišlo jako naprosto ideální. Voda byla osvěžující. Žádný kafe, mamka měla teploměr, a tak vím, že nejmíň naměřila 22, nejvíc asi 24,5 stupňů.

stravování a nakupování

Jeli jsme do apartmánu bez jídla, vařili si sami. Vše jsme nakoupili v klasickém supermarketu poblíž, klukům jsem vezla snídaňovou kaši, na kterou jsou zvyklí. Ceny podobné těm našim, dělali jsme 4 větší nákupy po zhruba 50 eurech.

Itálie je samozřejmě pro děti přívětivá i místním jídlem, můžu doporučit tuto pizzerii v Marsale (funguje hlavně jako take-away, ale dá se dobře najíst i na jejich minizahrádce) a pak vynikající zmrzku tady.

Zmrzliny jsou sicilani zvyklý jíst v briošce. Ano, čteš správně – rozpůlí si sladkou briošku a do ní nandaj 2-3 kopečky. Na to jsme upřímně neměli chuť ani odvahu a zůstali u klasického kornoutku a kelímku.

Kousek od našeho ubytování byla výborná restaurace Zernodi. Jednou jsme si koupili take-away pizzu domů a jednou jsme se sem šli všichni navečeřet. Nejlepší byly samozřejmě těstoviny 🙂 Není potřeba se bát s sebou vzít děti, restaurace vypadá víc nóbl, ale dětí tu bylo kromě těch našich opravdu hodně.

Pozor na čas – Italové otevírají restaurace na večeři nejdřív v 19 hodin, sami běžně večeří mezi 20-22 hodinou. Na oběd si dají něco drobného, většinou nějaké pečivo. Přes den funguje normálně siesta, ve městech jsou na každém rohu kavárny.

Jako silně katolická oblast nemívají v neděli nikde moc otevřeno, ale opravdu velké supermarkety nezklamaly a měly normálně do 20.30.

výlety v okolí

MARSALA

Město na západním pobřeží Sicílie, je známé svou bohatou historií, malebnými uličkami a slavnými vinařstvími. Jeli jsme sem na jedno odpoledne a spojili to s večeří. Historické centrum města s úzkými uličkami a starými budovami je jako stvořené pro příjemné procházky.

Marsala se také pyšní krásnými plážemi s jemným pískem a čistou vodou, ideálními pro malé děti, a procházka po přístavu nabízí možnost prohlédnout si lodě.

Co jsme nenavštívili, ale v Marsale je možné: Návštěva vinařských oblastí – některá vinařství nabízejí speciální programy, kde se můžete dozvědět něco o výrobě vína zábavnou formou. Přírodní rezervace Stagnone s mělkými lagunami a plameňáky je dalším skvělým místem k návštěvě. Děti i dospělí mohou také navštívit Muzeum Baglio Anselmi, které obsahuje fascinující archeologické exponáty.

ERICE

Malebné městečko se nachází na vrcholu hory s úchvatným výhledem na okolní krajinu. Jestli zvolit jeden jediný výlet v této oblasti, pak na 100% toto středověké město s kouzelnou atmosférou.

Erice je známé svými úzkými kamennými uličkami a historickými budovami, které vytvářejí dojem, že jste se ocitli v jiné éře. Z hradu Castello di Venere, odkud je nádherný výhled na moře. V uličkách koupíte úžasnou zmrzku i místní sladké pečivo „Genovese“ s různými druhy náplní v typickém obchodě/podniku pasticceria.

Do Erice se dá dostat 2 způsoby – buď autem (mega kopec a mega serpentiny a přeplněná parkoviště) nebo lépe lanovkou z „dolního“ města Trapani. Lanovkou je cesta o mnoho kratší a poskytne úžasné výhledy na krajinu a moře. Moc doporučuju vyrazit v brzkém odpoledni – tehdy se nečeká fronta na lanovku a na parkovišti pod ní je ještě v pohodě místo. Když jsme my odjížděli (okolo 18hodiny) byla to doslova čekací apokalypsa.

Za zmínku stojí ještě samotné Trapani, kterým jsme nakonec jen projížděli cestou do Erice a rozhodli se výlet sem vyměnit za válendu u moře 🙂 Město ležící na západním pobřeží Sicílie je opět kombinací historie, kultury a přírodních krás. Historické centrum Trapani je plné úzkých uliček, barokních kostelů a starých paláců. Je tu možná návštěva přírodní rezervace Saline di Trapani a Paceco. Lze tu pozorovat ptáky a dozvědět se více o tradiční těžbě soli – solné pláně jsme viděli právě z hradeb Erice.

zážitek na cestě zpět

Sicílie v červnu a červenci hlásila problémy s požáry a nadto se pak ještě probudila Etna, tak jsem byla trochu na trní, jestli vůbec odjedeme. Před cestou jsem si zjišťovala, jak to vypadá a v naší oblasti to bylo v rámci požárů úplně v pohodě – zrovna tady žádné ani nebyly – a byli jsme na opačné straně ostrova od sopky – a tak jsme naznali, že můžem, že je to bezpečný.

Celou dobu jsme neviděli / nepotkali žádný požár. Když už jsme však byli na letišti cestou zpět, odbavené kufry a jen už čekali na odlet, ejhle! Požár u ranveje, uzavření ranveje, odklon všech letů. Kufry nám dali zpět, posadili nás na autobus směr Palermo.

Nebylo to tak easy, jak se to teď čte, italská organizace byla fakt srandovně katastrofální (protože nikdo nemluví anglicky :D), ale samozřejmě jsme to zvládli a s vyplazeným jazykem doběhli i last call na let do Bratislavy.

Vzhledem k odklonu dalších asi 6 letů jsme pak ještě 2 hodiny čekali přímo v letadle, až se dostaneme na řadu a budeme moct letět. Místo plánovaných 17.40 z Trapani jsme tedy odletěli 23:55 z Palerma. A dorazili jsme! Kufry a kočárek taky, ale autosedačky ne. Zůstaly v Palermu 😀 prostě ta nadrozměrná zavazadla nezvládli (nikomu) dopravit, kočárek jsme naštěstí dávali až u letadla, tak ten jsme měli.

Tak jsem ještě ve dvě ráno vypisovala papír k reklamaci o zdržení zavazadel, pak vyčerpaná nasedla do našeho stříbrného kočáru, kterým pro nás můj ochotný muž přijel (náhradní sedačky jsme nekecám ÚPLNOU NÁHODOU v autě měli jiné – jednu starou malou a jeden podsedák – víc jsem fakt ve 3 ráno už neměla kapacitu řešit) a ve 4 ráno finálně zalehli do postelí.

Týden poté se ozvali z Bratislavy, že sedačky mají a posílají mi je pravidelnou linkou na letiště do Brna, z Brna se mi pak ozvali, jestli je chci dovézt až domů – k mému překvapení se prostě fakt neztratily a byly mi v pořádku dovezely až domů. 🙂

kolik nás to stálo (mě a moje malý kluky)

• letenky 13300 (4430 Kč/os) – oba kluci už platí klasickou cenu jako dospělý. Znovu píšu, že kdybych letenky vyřizovala já, nepotřebuju odbavené kufry, které nám mamka zbytečně objednala a jsem si jistá, že s cenou bych se dostala cca na polovinu a s tou bych byla v rámci letního termínu naprosto spokojená. Toto pro mě, levnocestovatele, byla docela raketa. Za stejnou cenu letos letíme v 6 lidech 🙂 ale chybami se člověk učí!
  • ubytování – platila jsem 1/3 z celé ceny, tedy 5000 Kč + ubytovací taxa 63 Eur (21Eur/os/týden)
  • nákupy jídla a útrata na výletech – 150 Eur
  • jedna večeře v restauraci – 50 Eur
  • půjčení auta – platila jsem 1/3 z celé ceny, tedy 100 Eur
  • cestovní pojištění 1900 Kč

pokud hodně zaokrouhlím tak celkem 30 000 Kč, vychází to tedy 10 000 Kč/osobu

sečteno podtrženo

Oblast Trapani se mi moc líbila v tom ohledu, že tu nebylo mnoho turistů a byla to opravdu dovolená bez masových davů lidí. To s sebou však neslo i fakt, že tam u nás na dědině v ubytování prostě opravdu nebylo nic kromě toho moře – nebylo možné si nikde udělat procházku a všude se muselo autem – i na jídlo, i do obchodu, vyloženě „zábava“ žádná.

Jistou nepříjemností byly ony medúzy, které znemožňovaly koupání, což se samozřejmě nedá ovlivnit, ale stalo se mi to opět jen v Itálii. Moře bylo jinak krásné, písek příjemný, jídlo vynikající.

Vidím to jako boží oblast na dlouhodobější pobyt jaro/podzim, Sicílie je obrovská a určitě bych ráda objevila ještě Katánii nebo oblast Palerma, ale spíš z pohledu poznávacího a moře mít jako doplněk. Na pobytové dovči u moře pro mě osobně asi favoritem zůstává Řecko. Ale je to opravdu o vlastních preferencích – pokud sem budou levné letenky a toužíš poznat zase něco nového, je to taky moc fajn destinace.

Spokojená žena, máma dvou a maceška dalších dvou. Podporuje a inspiruje ženy k vědomému a radostnému životu a mateřství.

Knihomolka, labužnice a nadšená cestovatelka. Původní profesí architektka, které příchod dětí na svět převrátil život vzhůru nohama.

Autorka eBooků 7 bodů pro pohodové fungování domácnosti a Více času v mateřství pro každodenní život mámy a 7 bodů pro pohodové cestování s dětmi pro smysluplné cestování i s těmi nejmenšími.